الخميس، ٢٤ مارس ٢٠١١

الحريه بكام النهارده



يوم 25رحت انزل للاب توب نسخه وانا ماشي لاقيت مظاهره خمسين واحد كده قلت ياض عيب الناس دي بتطالب بحقنا

روحت معاهم وكلي يقين اننا هانتلم كلنا علي اخر اليوم ونترمي في اقرب مركز شرطه كانت مطالب بسيطه ولكن تتطور

الاحداث في السويس واسكندريه والتحرير جعلنا في الزقازيق نطور مطالبنا باسقاط النظام ويوم جمعه الغضب عرفت معني

الحريه حينما وقفت جحافل الشرطه
وببرود تطلق القنابل المسيله علي الناس وبيننا اطفال ونساء (منهم امي واخي الصغير)

تحول المشهد الصغير امامي الي مشهد م
صر كلها وانا اري نظام فاسد يحجر علي الناس ان يقفوا ويعبروا عن رايهم بسلام

قررت ومجموعه من الشباب اننا نروح نع
تصم امام مبني المحافظه وفعلا ذهبنا وعندما رأيت صوره حسني مبارك وكان

الغضب يتملكنا جميعا قررت نزع الصوره الكبيره فأذا بالجموع تنهال لنزع بقيه الصور وتكسير مبني امن الدوله الموجود

بالقرب(لا انك
ر خطأ ما فعلت من تمزيق للصوره) وبعد هذا اليوم (جمعه الغضب ) انطلقت الثوره في كل ربوع مصر

............................................................

وذهبت الي ميدان التحرير وشهدت موقعه الجمل وشاهدت كل الوان الطيف المصري تعرفت علي ناس من مختلف الطبقات

والاعمار وكان موقعي في المستشفي الميداني اتاح لي ان اقابل العديد من الفضائيات واسجل ما شاهدته وكانت الناس تأتي

وتقول لنا( رفعتوا راسنا) ونحن نرد عليهم (احنا من غيركم ولا حاجه )وكانت روح رائعه تسود الميدان وعرفت هناك

ان المصرين يصنعون التاريخ

(كالعاده)

...
...............................

بينما كنت اتصفح الفيس بوك(حلوه اتصفح دي) علمت ان هناك قافله طبيه ستذهب الي بنغازي كان هذا يوم 20فبراير قررت ان اذهب

جهزت شنطتي ونزلت وركبت مع القافله الي السلوم وهناك علمنا ان الطريق غير امن رجعنا ولكن عدنا بعدها مباشره بعد ان علمنا

ان الطريق امن جدا وذهبت الي بنغازي ووجدت طيبه من اهلها واستقبال رائع وكنا في قمه السعاده ونحن نتعاون مع اخواننا الليبين في

صنع ثورتهم المجيده العظيمه وهناك علمت ان الحريه غاليه جدا غاليه اغلي مما نتصور حريه جعلت امريكا واسرائيل بعدما رأت

الشعوب العربيه تريد الحريه والكرامه تتسائل.

(هوا الحريه بكام النهارده)










هناك ١٤ تعليقًا:

sony2000 يقول...

ربنا معاك ويوفقك يارب

غير معرف يقول...

الحريه انهارده ملهاش تمن
حتى الدم فيها رخيص
لما عرفت معنى الحريه بجد وشاركت فى التظاهرات عن قرب وخاصه الجامعه وعرفت معنى انى اوزع منشورات فى همه وبسرعه وتوعى الناس بكل نشاط ومش خايف من شئ خلاص كله انكسر
عرفت تمن الحريه
الحريه ملهاش تمن.

اسراء الصعيد

عمار أحمد العوضي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سُـمـيّـة يقول...

السلام عليكم
قبل كل حاجة الحمد لله على سلامة حضرتك
من طول الغياب عن المدونةافتكرت حضرتك بجد من شهداء يناير
أما بقى عن ثمن الحرية عندنا فى مصر كان أقل بكتير من ليبيا يعنى أعداد الشهداء هناك أكبر من هنا والحكاية طولت أوى هناك
ربنا يستر ومتبقاش أغلى من دم باقى الشعب هناك
الحمد لله على سلامة حضرتك تانى

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا انا ميش اقدر اقول حاجه غير بجد حضرتك اتقنت الكلام ولاكن هناك مشكله ضغيره وهى ادخال الغه العربيه مع الغه العميه فى حال كتابه قصيده شعر او خاطره او نثر يجب تحديد الغه ولاكن الفكره ممتازه ومع حتى بعض الاخطاء الخاطره طلعت روعه ما شاء الله عليك ولاكن داوم ولا تتوقف فانت موهوب با الفطره

جمعاوى يقول...

باضت لك فى القفص يا حاج
:D:D

Unknown يقول...

الحرية أحلى طعم ... يستاهل عشانه نضحي بكل شيء .. نمنا في التحرير نفترش الأرض ونلتحف السماء .. ننتظر الموت ومع ذلك ننام في سلام .. لأننا نبحث عن .....
الحرية

انا مش معاهم يقول...

سوني

يااااااارب

انا مش معاهم يقول...

الدكتوره اسراء

عندك حق الحريه ملهاش تمن

انا مش معاهم يقول...

فتاه من عالم اخر

كان نفسي والله بس محصلش نصيب

والله يسلمك

انا مش معاهم يقول...

غير معرف

انا بعاني من مشكله العاميه والفصحي دي فعلا

شكرا علي التذكير وربنا يباركلك

انا مش معاهم يقول...

جمعاوي

خف بدل ما افتش علي الاسرار

ههههههههههههههههه

انا مش معاهم يقول...

اسد الدين عبد الرحمن

ايه الكلام الكبير ده ياعمي

مهرة سالم يقول...

الله معاكم