الثلاثاء، ١٥ يونيو ٢٠١٠

ذكرياااااااااااااااااااااات


في اجازه نصف السنه اللي فاتت كنت باخد كورس في العباسيه
وكل يوم كنت اعدي من امام المحكمه اللي هناك وافتكر اليوم اللي

بتوع البلديه جريوا وراي علشان كنت ببيع هناك
...........
اياااااااااااااام

وانا في 3 اعدادي قولت لبويات انا عاوز اروح اسكندريه مع اصحابي في المدرسه وعاوز فلوس طبعا

ابويا قالي لا علشان خايف عليا والبحر وكد ه

........
افتكرت المثل الاسكتلندي(ماعرفش منين المثل ده والله) (ان من يملك فلوسا فأنه يملك قراره)


قررت ان اشتغل واجيب فلوس لان لو كان معاي فلوس كان زمان الواحد راح لوحده ..........


في الاجازه رحت واخد من ابويا( 70 )جنيه ورحت طالع انا وابراهيم اخويا صاحب مدونه ماتخافوش علي طنطا

شركه النور هناك بتاعه الشرايط الاسلاميه ورحنا شاريين شويه شرايط للشيخ كشك وقرأن وكده .....

وشويه مسك واللذي منه ورحنا طالعين علي مسجد في الزقازيق يوم الجمعه اسمه مسجد قبه الصخره وهو مسجد كبير


ورحنا فارشين (بلغه اهل السوق )
وصلينا واول ما الصلاه خلصت رحت رايح انا وابراهيم مناديين
(يلا الشريط باتنين جنيه )

(ويلا باتنين جنيه وجرب كمان )
وببص لقت الناس فعلا جايه تشتري
..........
وروحنا انا وابراهيم والحمد لل كسبنا في اليوم ده

جينا يوم السبت بقي رحنا فاصليين البضاعه بالنص وكل واحد خد شويه وبقينا نسرح ( بلغه اهل السوق برضه ) وبقي ليا زباين

وربنا فتحا معايا وسددت اللي عليا لابويا وبدأت العمليه توسع معايا وفي نهايه الصيف كنت اشتريت لبس ورحت عشر ايام راس البر مع اصحابي وكل د من فلوسي وفضل معاي 600جنيه في الاخر برضه .........
الصيف اللي بعده قولت ياد ماتتطلع علي مصر تبيع هناك وحتي الشريط ابو تنين بيعه ب5وفعلا رحت طالع علي هناك

وفرشت وظبطت نفس امام محكم العباسيه الابتدائيه وشويه ولقيتلك بتوع البلديه ........بيجروا ورا الناس

وانا لا اراديا رحت لامم بضاعتي ويا فكيك ........اول اتبيس رحت ناطط فيه واداني حلوان بالصلاه علي النبي ؟؟؟؟؟؟؟؟

.......................................

سبحان الله فضلت شغال لحد 3 طب كنت اروح المستشفي يوم والشغل يوم وتتطور الشغل وشغلت معاي ناس واحد في تجاره

وواحد في طب ..........

وحتي الزباين لحد دلوقتي عارفاني وفكراني مره واحد لقيتها جايبه ابنها عنده 23سنه وبتقله الدكتور سيف بتاع الشرايط


كان يوم ..............

واصحابي يقولولي استشاري شرايط دبلومه في الفيديوا ..........

..................................

طيب هوا انا بقول الكلام د ليه كنت مقابل واحد صاحبي واخد كليه تجاره ومش لاقي شغل بقوله علي الفكره دي

بيقولي الناس تقول ايه ..............الله يخربيت الدماغ

ياناااااس سيبوكوا من كلام الناس

وزي ماقال
سيد الغناء العربي الاصيل
المغني المسطول
جورج وسوف

كلام النا
س لا يقدم ولا ياخر

هناك ٢٤ تعليقًا:

أنا - الريس يقول...

بجد تحيه ليك ..
علي عملك الجاد
اللي كونت بيه نفسك
وبنيت وحلمت واتفسحت
وخدت ثواب
وجريت
و ركبت اتوبيس
ورحت حلوان
وبقيت دكتور
----------
شد حيلك يا بطل .

سُـمـيّـة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميلة أوى فكرة اعتمادك على نفسك دى وخصوصا انها بدأت من سن صغير بجد ماشاء الله عليك

غير معرف يقول...

يا ابوالسيوف

احترم فيك رجولتك واعتمادك على نفسك

واقدر فيك بساطتك وتناولك للامور بلا كلاكيع

واعجب بشدة باسلوبك في التعامل مع الاخرين

واحب بشدة انك توافق اني اجيبلك عروسة من بلدنا

تحياتي

دكـــــتور جدا يقول...

الله عليك يا دكترة
هو دا البيزنس بجد
ما لقيش معك شريط ..........
كنتافلو ...عشان عندي برد !!!

ربنا يكرمك
تحياتي ليك

المتبهدلون في الأرض يقول...

ما شاء الله

تلك يدان يحبهما الله ورسوله
:)

smsm يقول...

حلو المثل الاستكلندى ده ان دل فيدل على ثقافه بارك الله فيكم هترسم بالمثل ده يومين تلاته كده ههه
عارف يا استاذ سيف لو ربع شباب الوطن العربى تنازلو عن النعره والغرور والقشريات التى يضعوها ع جلودهم لتغير وجه تاريخنا
وفقكم الله الى ما يحبه ويرضاه بالتوفيق يارب

غير معرف يقول...

ياسلام عليك يادكتور وعلى دماغك
وربنا يعلم انى بفكر اشتغل فى الاجازه الى جانب تدريب المستشفى.
بس للاسف انت تقدر بكل سهوله عشان ولد
وانا مش اقدر بس عشان قال ايه بنت
بس على مين
انا ليا تفكيرى المتطور برضه
وشكلى هبيح بالسر الخطيرررررررر
هو بكل بساطه كورسات فى السوفت وير وصيانه الكومبيتر
بعدها اقوم بشغل الدعايه لنفسى وباذن الله بعرف اضبط الشغل ده
وبعدها بدل ما صاحبتى تروح لحد وتفضل تضبط عنده جهازها
اضبطلهم انا واخد نسبتى
ولو ضاقت اوى يبقى مندوب لشركات ادويه ولله الحمد لديا قدره على الاقناع ولو وصلت للخناق عشان اوصل وجهه نظرى
تحياتى:تيك كير

جمعاوى يقول...

المفروض بقى يا دكتور يبفى فيه تطور


زى التطور الطبيعى للحاجة الساقعة كده ..


يعنى إنت كنت شغال فى شرايط الشيخ كشك

دلوقتى و بعد العمر الطويل ده فى طب ، المفروض تشتغل فى شرايط

الدرامادول ، و التيمو ,, و خلافه ..!!!


ولا إيه

:)


و سلاماتى للحاجة

hend anwar يقول...

سيبك من كلام الناس
بالتوفيق

شوشو يقول...

مشاء الله

فعلا جزيت خيرا

فعلا تلك يدان يحبهما الله ورسوله

انا مش معاهم يقول...

سيدي الرئيس

انال ماكونتش نفسي ولا حاجه دول كانوا شويه فلوس بسيطه جبت بيهم الشبكه للعروسه المنتظره ب15الف جنيه وحياتك ........وشكرا بجد علي التواصل

انا مش معاهم يقول...

فتاه من عالم اخر

شكرا علي ذوقك الكبير؟؟؟؟؟

انا مش معاهم يقول...

محمد خيري جميل

اكيد عرفتك من كلمه ابو السيوف

ومن حكايه العروسه اللي من بلدكم دي

اللي انت عمااال تقولي عليها بس بجد

يابو جميل اخوك مش حمل رفض قولهم اني

ممعايش غير القليل من الدنانير وناقه

وبعض من الماعز ........فهل سيوافقون

عليا ؟؟؟؟؟؟؟مستبعد

انا مش معاهم يقول...

دكضور جدا

وحياتك اشتغلت فيه يا دكتره بس اتزنقت في الامتحانات .......سبت الشغلانه ....؟؟؟؟؟؟

انا مش معاهم يقول...

المتبهدلون في الارض

ربنا يكرمكم ........نرجوا دوام التواصل

انا مش معاهم يقول...

سمسم


مثل اسكتلندي منوفي الصراحه ؟؟؟؟؟؟

انا مش معاهم يقول...

تك كير

عندي فكره احسن تشتغلي محفظه قران

او في صيدليه

او شركه ادويه ....


بس مانصحكيش تشتغلي في قهوه علشان الشغل متعب هنااك؟؟؟؟؟

اساليني....انا

انا مش معاهم يقول...

جمعاوي

اشتغلت والله يا اخويا

بس في مستلزمات طبيه

بس الامتحانات ؟؟؟؟

اخلص ونعمل احلي بزنس

انا مش معاهم يقول...

sun

يارب اسالك التوفيق....

انا مش معاهم يقول...

شوشو

منوره المدونه والله

ربنا يكرمك ويوفقك

Unknown يقول...

والله دى فخر يادكتور سيف انك مكافح واحسبك على خير وفعلا هذا المثل نحتاج له فى الكثير من المواقف من يملك مالا يملك قرار
وسيبك من كلام الناس المهم ان يكون الانسان راضى عن نفسة وعمر ماكان الشغل عيب ولا حرام المهم ان تكفى حاجتك بالحلام ولا نشترط الكيفيه فكلنا من بنى آدم ولا يوجد شخص احسن من شخص الا بالعمل والعبادة وربنا يوفقك انت فعلا مثل كويس
وينفع يكون قدوة للشباب اللى مفكرين ان الشغل عيب

بنوتة يقول...

بجد فكرة جميلة والاجمل انها لم تعتمد على شكلى هيبقى اية ولا الناس هتقول عليا اية ؟ وبالعكس فيها حل لمشاكل البطالة
انا لسة كنت ف نقاش مع والدى بس مش بشان الفلوس بشان مستقبلى واكتشفت ان من يملك السلطة يملك قرارة ويا رب الاقى حل زى محضرتك قدرت ف يوم توصل لحل
واعتقد ان التدوية دى رغم بساطتها الا انها زادت من عزمتى ف الموضوع دا


تقبل مرورى

انا مش معاهم يقول...

خالد

ايه الكلام الجامد ده

انا مش معاهم يقول...

بنوته

وضعك يختلف

ارجوا تعيدي التفكير