الأحد، ٦ يونيو ٢٠١٠

" كل إناء بما فيه ينضح "

مقوله شهيره اسمعها كثيره ولكن من ايام حضرت موقف لا يمكن ان انساه ابدا

وضح فعلا هذه المقوله ؟؟؟؟؟؟نبدأ القصه

كان رجلا طيبا وبيصلي ويصوم ومحترم جدا وزوجته سيده منتقبه وعموما اسره محترمه

واللي حصل ان في طلاب مستأجرون شقه في بيتهم ولكن بنتهم قريبا ستتزوج في هذه الشقه

والطلاب في امتحانات ومتفقون علي يوم محدد للخروج من الشقه ولكن زوجه الرجل وابنته

التي تريد الشقه باسرع وقت بدأوا يضايقوا هؤلاء الطلاب الذين يسكنون من 4 سنوات

ولكن الطلاب كرامتهم لم تسمح لهم بالاستمرار فتركوا الشقه وذهبوا كل الي زميل او غيره

المهم الرجل عندما عاد الرجل ووجد الطلاب تركوا السكن فقال لزوجته لماذا تركتيهم يذهبوا

وغيرها من كلاب العتاب وعند ذلك اخرجت هذه المرأه كل ما بداخلها .......

(انا اللي بانيه البيت بفلوسي)

(انت عاملي فيها شيخ وكل يوم تروحلي المسجد )

(وانت اساسا مالكش لازمه انا الكل في الكل في البيت ده)

(ما اخدناش من مصاحبه الملتزمين غير الفقر)

وزوجها ساكت وهي تكلمه بهذا الاسلوب امام الطلاب والسكان

نعم هوا (روقها) بعد كده بعلقه سخنه بس خلاص بعد ايه

حدث ذلك وانا اقول كل اناء بما فيه ينضح وتذكرت كم من مشكله مرت امامي

بين زوجين ولكن لم تصل الي ان زوجه تقول كل هذا ....

.......................................................................................................

هذا علي المستوي الزوج والزوجه

وكذلك علي مستوي الدكتور والمريض

الصديق وصديقه

المدرس والطالب

هل يمكن ان يؤدي الفقر وحب المال او الطمع الي هذه التصرفات

يخسر صاحبه علشان واحده

تخسر صديقتها علشان عريس

تخسر مريضك علشان فلوس

تخسر زوجك علشان شقه

هل القيم ضاعت ؟؟؟؟؟

هل سيطر علي الناس حب الدنيا الي هذه الدرجه

يشبه الدكتور مجدي الهلالي في كتابه (هلموا الي ربكم )

الدنيا بلجنه الامتحان وكل حسب ادواته وحسب امتحانه

فتجد شخص امتحانه في الغني فجوابه الصحيح الشكر

والخطأ عدم الشكر ويقول (انا اوتيته علي علم عندي )

وشخصا اخر امتحانه الفقر وجوابه الصحيح الصبر

والخطأ النقمه وعدم الصبر......

لو اتضحت لنا هذه الحقيقه لما حزنا علي شيء

يصيبنا ولكن صبرنا .......

ومن الطرئف اني مره في السنه الماضيه لقيت واحده

بتتصل بيا ووشي جاب الوان وانا بكلمها لقيت بعد زمايلي

ينظرون الي وانا لا اعلم من هذه التي تسالني انت (مرتبط)

وبعدها نظرت لهم وقلت والله يا اخونا هذا ابتلاء ليبلوني الله أأصبر

فقال احد زمايلي (انا عاوز ربنا يبتليني بهذا الابتلاء )

وضحكنا؟؟؟؟





هناك ٩ تعليقات:

أنا - الريس يقول...

ربنا يصبرنا علي ما ابتلانا
بس الأصل علي الاختيار من الأول
0000000000
اي نعم الواحد ممكن يغضب بس الرسول قال
"لا يَفْرِك مؤمنٌ مؤمنةً؛ إن كره منها خُلقاً رضي منها آخر" رواه مسلم.

واعتقد ان الكلام يجوز علي الإثنان
ربنا يهدي

ويعافينا
قادر يا كريم

غير معرف يقول...

وهو المشكله فى الاجابه
المشكله انه مش اتدرب على الاجابه
لو مرن نفسه على الاجابه الصح
هيعرف يجاوب صح
مره صح
مره غلط
بس هيحاول
لكن المشكله ان امتحان الدنيا محدش بيتمرن على الامتحان صح
ممكن يكرر كلام ويحفظ صم واحاديث وقران كويس
ولكن
لم يتمرن بمناذج حياته على التحمل
دمتم بود دكتور

جمعاوى يقول...

ربنا يبتليك يا سيييف :()

انا مش معاهم يقول...

سيدي الريس

يارب

انا مش معاهم يقول...

جزاكم الله خير علي التفاعل

بس ارجوا التعريف بنفسك

وشكرا

انا مش معاهم يقول...

جمعاوي

يبتليني ايه يا خويا مانت علي البر

انما لو وقعت فيه هاتقول استرها يارب معايا

.........

smsm يقول...

مش فاهمه على فكره مواقف بتتكرر كتير قدامنا وبنشوفها كل ثانيه مش فاهمه ليه مستغرب منها
وبالفعل الاناء ينضح بما فيه ومن يزرع حنضل لا يمكن ان يحصد ورد
فكرتنى بمقوله للشيخ محمد حسين يعقوب تعليق ع موقف الشيخ وزوجته
قال الشيخ محمد حسين يعقوب قال الله تعالى :ومن اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمة
واصبح اليوم الزوج يتصيد لزوجته الاخطاء لعل وعسى يتزوج غيرها والزوجه تفكر كيفما تجنى من وراءه اموال الا من رحم ربى
وربنا يرحمنا جميعا
جزاكم الله الجنه

انا مش معاهم يقول...

سمسم

حلوه قوي جزاكم الله الجنه .ياااااااارب

واياكم

Unknown يقول...

انا مش عارف اقول ايه غير انى اقول ربنا يصبرة
وكويس اننا نتعلم من المواقف دى اننا لازم نعتمد على نفسنا فى كل حاجة ومش نتحوج لحد علشان مش يزلنا وزى الموقف دا خصل بس بطريقة تانية موقف كان حصل مع واحد صحبى هو دلوقتى فى هندسة القاهرة وربنا معاه كل دا علشان كان اخد نفطة فى سؤال فى الامتحان المهم جاب مجموع الكلية بالظبط واللى كان عتيلة النقطة كل مايشوفة يقولة لولا مكنت عملت ومكنتش ومكنتش المهم صاحبى دا بيقولى من كتر الكلام بيقولى انا عاوز اطلع من التعليم خالص بسبة قلتلة اصبر وحاول تكون كبير يعنى ايه يعنى لو قالك حاجة قولة اه انت صح وبكدا انت بتمتص غضب اللى قدامك ودا مبدأ بيسموه بتوع علم النفس بمبدأ اعادة التأطير
وربنا يصبر كل من ابتلاة واكيد يا دكتور سيف دا ابتلاء ولحظة شيطانية من الزوجة لان فى حديث عن الرسول انا مش عارف هو صحيح ولا لأ قال فية الرسول صلى الله علية وسلم استوصو بالنساء خير فانهم ناقصات عقل ودين صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
واكيد كانت لحظة نقص
وربنا يتوب علينا وعليهم وموضوع جميل بنطلع منه بدروس عملية كتير وربنا يوفقك يا دكتر