الخميس، ٦ مايو ٢٠١٠

قوم عاد وسمنود


المشاهد للمجتمع المصري الفتره الاخيره من حوالي ه سنوات يلاحظ تغير كبير سواء بالسلب او الايجاب وان شاء الله
الايجابيات اكثر نعم الايجابيات ............

(طيب ياعم المتفائل) اي واحد يقراء السطرين اللي فوق هايقول الجمله دي ....
هناك كثير الكثير من الشواهد تدل علي ذلك وان كان ظهور بعض السلبيات غطي عليها
فمثلا اصبح الشعب اكثر جراه ولا اقول انه شجاع ومضحي فهذا ليس من مميزات الشعب المصري
الطيب العاطفي جدا جدا ................
وايضا ظهور العديد من الجمعيات الخيريه الحقيقيه مثل صناع الحياه .........

ايضاحب الناس للدين ايا كان وهذا تجده في متابعه الناس للقنوات الدينه والاسلاميه والماشيخ سواء كانوا يقدمون
تدين منقوص او مشوه ولكن نعتبر ان هذا شيء ايجابي يحسب للشعب اكتر مايحسب عليه ...........
وكذلك تقديم المغنيين للاغاني الدينيه سواء اتفقنا معاها ام اختلفنا .....

الحس الوطني بعض الناس ينظر الي مباره مصر والجزائر وماتابعها نظره سلبيه اتفق تماما معه لكن اقول
ده مؤشر علي الحس الوطني ان الشعب ده نفسه يحس باي نصر منك لله ياللي حرمتهم منه ......

العديد من الظواهر الايجابيه الجيده والاهم هو ان قضيه فلسطين وغزه اصبحت قضيه الاسلام وليس قضيه
الفلسطينين او العرب ...........
طبعا انا ارصد فقط حاله المجتمع المصري وليس الامه الاسلاميه

وكما يقول الدكتور السويدان نحن نحتاج الي 2%فقط من الامه لتنهض .....فلا يغرنكم حفلات تامر ولا هيثم ولا حتي اللمبي .....

اما الظواهر السلبيه فهي ولله الحمد بدات تقل وان كان باقي بعضها
فمثلا سلبيه بعض الناس القاتله ....وخوفهم الشديد

وايضا بعض الظواهر الظريفه التي يتميز بها المصريون اساسا مثل الافتاء في اي حاجه خصوصا

الكوره .....
حسن شحاته لازم ينزل ميدو . ........واحد تاني ياعم ميدو تقيل ينزل احمد فتحي علشان الدفاع ......اي كلام في اي كلام
لا وتلاقي واحد طالعلك مره واحده .....الحكم دا وااااكل .......


السياسه .....
وانت قاعد عند الحلاق بس تيجي سيره كوريا الشماليه تلاقي عمك (زعبر ) الحلاق يقولك بص يا (هندزه) دول اصلا
لعبينها مع بعض وهوا اصلا باني كي مون ده منيين ما امه من كوريا الشماليه بس حبيت واحد من الصين وراحو عاشو في في امريكا ...
وكمان ايه تقوله ياعم انت بتقول ايه يقولك اسمع بس انا اكبر منك ..........ويبص لواحد عجوز قاعد بيقرا الجرنال ويقوله ادا شباب الفيس
توك ...........


الطب ..........
في الميكروباص واحد راجع ومعاه تقارير واشعه واغيرها من الفوحوصات ......تلاقي واحد جمبه انت بتشتكي من ايه يقوله من ظهري
بيوجعني يقوله .......بص سيبك من الدكاتره دول ولا يفهموا حاجه خدلك دوش سخن واشرب كوبايه عصير قصب بجنيه وهاتلك حقنه
(كاتفلان )دي وخدها ونام هاتعرق وتبقي زي الفل .........انا شوفت الحاله دي وانا راجع من الكليه كنت عاوز ارمي نفسي من الشباك

اما اغرب حاجه لما واحد بيعلق علي اللبنانيون اللي سحلوا المصري محمد مسالم ........

قالها الرجل ويبدوا ان في صوته شيء من الخنف ............

دول عالم زلمه(ظلمه) هايحصل فيهم زي قوم عاد وسمنود
......وعجبي


هناك ١٦ تعليقًا:

مشروع دكتور يقول...

ليك حق تنتحر من هؤلاء الذين عتبرون الدكتور ......

...........
واتفق معاك فى الجراه فعلا دى حقيقه.
ويارب يارب يظهر النور فى اخر النفق

حمدى جعوان يقول...

فعلا فى شواهد كتير بتقول ان فى جديد بيحصل فى مصر ايجا بى او سلبى بس بيحصل لكنى لسه شابف ان الشعب فى المجمل مازال سلبى .... بس انا متفائل بالجاى ان شاء الله

أنا - الريس يقول...

ههههههههههههه
سمنود دي جنبها ايه اللي جابلها لقوم عاد ...

ان شاء الله الأمة هتنهض ..
تحياتي

فليعد للدين مجده يقول...

انا رأيي أنه لا يوجد تغيير ، كل ما في الموضوع مظهر جديد للتفاعل مع البيئة نفسها ومعبر عن نفس القيم والسمات لكن بما يوافق الظرف الحالي

التغيير والتقدم له شروط ومستلزمات لم تحث بعد

صباح الخير يقول...

بعد السلام عليكم

أنا خايف يادكتور أن كل ده كله يطلع أعراض فيرس جديد بيجربوة ولاد الايه فينا

تقبل مرور وأسعدنى جدا مرورك الكريم على مدونتى المتواضعه

انا مش معاهم يقول...

تك كير
يامسهل يارب

انا مش معاهم يقول...

حمدي جعوان
ربنا يجعلك دايما متفائل

انا مش معاهم يقول...

سيدي الريس

بدل ثمود قال سمنود ...........ناس في الضياع

انا مش معاهم يقول...

دايهاب
منور المدونه دا اولا

احترم وجهه نظرك جيدا

انا مش معاهم يقول...

صباح الخير

هههههههه
ايه نظريه الموامره دي ياعمى
ان شاء الله القادم افضل

العلم نور يقول...

مواضيع آخر لهلبة ويمكن دي تكون الشعلة الأخيرة

Ebraheem Aadam يقول...

فعلا الأمة محتاجة 2% فقط لكي تنهض ,

بس هم فين ؟؟

و على فكرة , أنا برضه ( مش معاهم )

أحمد شهيب يقول...

هذه نظرة المتفائلين وسامحني في قسوتي تلك
الانتماء لا يكون ابدا لمنتخب رياضي ثم نأمل في يوم من الايام ان يتحول هؤلاء الهجاصون الى مناضلين يحملون هم الوطن
وكذلك زيادة متابعة الناس للقنوات الدينيه لا ينم الا عن تحول شريحه كبيره من المصريين الى دروايش يعتقدون ان اللحيه والعمامه والقلب الابيض ستشفي المرضى وتحسن الاجور وترفع نسبة التعليم وتمحي البطاله بدون جهد وعمل وجهاد وسهر طويل
اما ظاهرة الافتاء فهي ليست بجديده علينا كمصريين
للأسف الاعوام الاخيره لم تحمل سوى مزيدا من الجهل والركوع والدروشه والانتماء المزور حتى المهتمين بالفعاليات المختلفه من مظاهرات وندوات ومسيرات احتجاجيه الا من رحم ربي تواجدهم بشكل كبير لعدم وجود شيء يشغل وقتهم فيشاركون في فعاليات يلتقطون فيها صور للفيس بوك ويتعرفون على اصدقاء جدد ويملؤن فضاء النت الرحب صخبا وضجيجا على خطف فلان والتحرش بفلانه
للأسف رصيد العمل الوطني من كل ما سبق صفر
لنا الله

انا مش معاهم يقول...

دندنه
مش فاهم

انا مش معاهم يقول...

ابراهيم
بعض الناس بتفهم عنوان مدوني اني مش معاهم زي الفلم العبيط بس انا باقصد
ان المفروض ان اهل الحق هما اللي يقولوا
احنا مش معاهم ويتبروا من الناس المفسدين واصحاب المصالح.

انا مش معاهم يقول...

دكتور احمد
انا معاك في كل اللي قلته مش كله طبعا
بس عاوز اقولك ان الامل قادم لا تنظر الي
هؤلاء الناس الذين ذكرتهم ولكن انظر اللي شباب ملؤا الدنيا عملا وحبا للناس...........