الأحد، ١٦ مايو ٢٠١٠

هل نحن جيل كلامنجيه؟؟؟؟؟؟؟


عندما تنظر الينا نحن الشباب هذه الايام تجد اشياء ايجابيه واخري سلبيه شئننا شان اي جيل

ولكن ساتوقف عند ظاهره الكلام والتنظير والنقاشات التي تجدها علي الفيس بوك

وغيره من المواقع والندوات والمؤتمرات .......

الكلام ياساده اخذ منا حيزا كبيرا دون الالتفات للافعال نعم والتاثير المباشر في الناس

وتربيه انفسنا.........

من منا هذه الايام يامر بالمعروف وينهي عن المنكر _وماتقوليش اصل وفصل والحكايه والروايه_

من منا دائم الذكر لله (بحق وحقيقي)

من منا يحب لاخيه ما يحب لنفسه ....

من منا وضع هدفا لاصلاح امته ومجتمعه (اقصد مشروع واقعي )

من منا لا يتكلم عن نفسه( وعملت وسويت)_دا اخوكم خد 88يوم سجن عملك فيها سمير القنطار وكمان المستفاد من السجون
ودا ابتلاء وكل الكلام ده علي حبسه علشان شويه بلونات يوم العيد _ياتني وكسه_فين الاعمال القيمه....

من منا غيرها الكثير

تجدنا الشباب الان فاهمين ولكن لا عمل .......

رايح مظاهره علشان يحط الصور علي الفيس بوك ........

رايح مؤتمر علشان يقابل مش عارف مين .........

رايح اعتصام علشان يتصور _لا ويقول لصاحبه ايه اول ما الظابط يضرب صور _

ولو مانضربش يقولك ان شاء الله المظاهره اللي جايه........

واحد موقفلك شعره وبنت لبسالك بنطلون ولا معارفش نص بنطلون ويقولك احنا المثقفين .......

ولا غيرهم من البنات والولاد المايصه اللي يقولك احنا معارضون .......

كل دول عيال( سيس) والعيال السيس دول اللي مابيعروش يشتروا مخدرات فيعطوا فلوس

لواحد من العيال الصايعه علي حق ويشتري له المخدرات .......

ايوا دي حاجات موجوده ومحدش يقول لا بس دول نسبه صغيره والكلام ده

لا يمكن ان نضع رؤسنا في الرمال ونقول الحمد لله مش انا ده ......

ارجوكم كل منا يعرف مشاكل نفسه وتقصيره فالنحاول عسي الله ان يكتب

نهضه امتنا علي ايدينا ........

طبعا هناك اشياء كثيره جميله ورائعه وشباب فعلا تفرح

شباب يحبون الله ويحبهم الله شباب هم صمام الامان لهذا المجتمع

ولكنهم كثيروا الافعال قليلوا الكلام

تجده لا يتكلم عن نفسه كثيرا

محافظا علي صلاته

يحبه الناس

بارا بوالديه

خاطب او متزوج ......ههههه ....معرفش ايه العلاقه

وفي النهايه

هل آن الاون للتغيير



هناك ١٥ تعليقًا:

esraa muhammed يقول...

براحه براحه براحه شويه بس يادكتور
انا استوقفنى كلمه
كل دول عيال( سيس) والعيال السيس دول اللي مابيعروش يشتروا مخدرات فيعطوا فلوس

لواحد من العيال الصايعه علي حق ويشتري له المخدرات .......

ايوا دي حاجات موجوده ومحدش يقول لا بس دول نسبه صغيره والكلام ده


تقصد مين بيها مش فاهمه؟
تقصد مدعى المعارضه والثقافه مثلا ولا ايه؟

ينزل عشان يتصور ويرفع الصور على الفيس
طيب ايه عرفك نيته
وبعدين الصور دى يمكن تفيد حد تانى عشان يعرف الاحداث مسارها ازاى.
يمكن يكون كلامك صحيح
ويمكن سمعت وشوفت بعنيك
بس انا مش اعرف ومش اعتقد ان حد ممكن ينزل يبهدل نفسه ويبقى عارف انه معرض للاعتقال
وعنده وقت للتصوير يمكن

..........
التنظير والكلام مهم لانه ممكن يصحح وجهات نظر
لكن لما بياخذ حيز كبير زى ما سيادتك ذكرت تبقى فعلا مشكله ويبقى الحوار كله جدال وتنظير بس.

اخيرا:خلى بالك شويه بالونات فى دوله محكومه بالطوارئ
تاثيرهم افظع من مظاهره فى بلد ديمقراطيه.
صوت واحد بس بكلمه حق وربى وربى وربى مش بينوم الظالم وهيؤذيك

تذكر لكمه احمد ياسين الرائع
عمليه استشهاديه بتل ابيب اسل بكثير من مظاهره بقلب القاهره

تحياتى تيك كير

انا مش معاهم يقول...

ثائره

اقصد ناس كلنا نعرفهم كويس

ايوا ممكن اعرف نيته لما يقولها علنا
ان انا مش جاي الا علشان اخدلي صورتين .....

انا لا اتكلم عن تاثير البالونات
انا باتكلم عن من يصنع بالونا علي الفاضي ......

او يصنع شخصا غير مؤهل لهذا المكان.........

وطبعا الشيخ ياسين لما قال الكلام ده
ماكنش يقصد ان اللي في المظاهره
شويه ولاد وبنات سيس ......

انما يقصد رجال صدقوا ماعاهدوا الله عليه

أنا - الريس يقول...

سيد سيف .. انا معاك .. بس ما نريد اشغال الأمل في النفوس ..

وعلي فكرة البرادعي لما جه بلدنا انا رحت جري عشان اشوفه واشوف كلامه ويمكن اتصور ههه .

اظرف حاجة ان الشرطة لو بدأت الضرب صدقني انا اول واحد هخلع هيا ناقصه عاهة مستديمة ولا حاجة .

تحياتي لك ولعرضك المميز وكما قال المصطفي
"لا زال الخير بامتي حتى تقوم الساعة"

انا مش معاهم يقول...

سيدي الريس

شكرا يا ريس

مشروع دكتور يقول...

عندك حق
صحيح
بس معقوله كلهم سيس
لا اصدق
يمكن
انا بتفرج بس يمكن كلامك صح
وعامه رنبا يصلح الاحوال
وانا شكلى مش فهمت حوار البالونات كويس
دمت فاعلا وليس مفعول به

انا مش معاهم يقول...

تك كير
لا اقول ان كلهم سيس والا يبقي انا مافهمش حاجه .....

البالونات اي الاشياء التي تضخم علي عكس حقيقتها .....

يارب اكون فاعل ومن المصلحين

غير معرف يقول...

الدكتور الفاضل سيف ...هذا الجيل مظلوم للغاية ..يا سيدي من يربي الآن ...؟من يعلم الآن ..؟ من يثقف الآن ..؟ الأمور متروكة للصدفة ...!
فلاتتعجب لو ظهر جيل عشوائي ..وهذا مانراه الآن في كثير من التصرفات الشاذة .. يا سيدي القيم والمباديء والأخلاق والثقافة والعلم والدين سياج يحمي من كل شيء ..حتي من إنتشار نماذج فارغة بدون مضمون


أخوك : هيثم أبوخليل
مدون مدونة متر الوطن بكام ..؟

انا مش معاهم يقول...

استاذي هيثم ابوخليل

سعيد جدا بمروركم علي مدونتي .............ولا تعليق

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

جميله اوى التدوينه دى_ بتصحى
جزاكم الله خيرا

فوضى منظمة يقول...

رايي أن الجيل لا يصنع .. هناك من يأتي فردا .. ليؤثر ويقود .. فيتحرك المجموع .. الجيل هو لا شيء دون قدوه قيادية حقيقة

انا مش معاهم يقول...

تلميذه سلمان افارسي

يامسهل يارب

انا مش معاهم يقول...

فوضي منظمه

ولكن من تخرج القياده اليس من الجيل

وانظر الي القيادات التي تتصارع.......................
الغد

حزب الجبهه وغيرها

شوشو يقول...

مدونه جميله

سعدت بزيارتها

وبوست فعلا بيصحى

جزاك الله خيرا

انا مش معاهم يقول...

شوشو

شكرا علي كلماتك الرقيقه

سليم يقول...

دون استثناء ..
أرى أن جيلي جيل كلامنجية ..