الاثنين، ٢٤ مايو ٢٠١٠

رؤيه النبي


في الحديث المتفق عليه من حديث أنس رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم:
من رآني في المنام فقد رآني، فإن الشيطان لا يتخيل بي.
صدق الرسول العظيم


هذا الحديث لكم تمنيت من الله ان يحدث معي ولم لا وحبيبي رسول الله فداه نفسي وابي وامي هوا الذي

سيشفع لي باذن الله وساشرب من يده شربه هنيئه لا اظمأ بعدها ابدااا.......

صديقي العزيز الذي اقول دائما لاصحابي انه لو طلب احدي عيناي قسما بالله العظيم لن اتردد لحظه

في ان اعطيها له لن اقول اسمه فالله اعلم به ............

هذا الصديق يحكي لي اليوم انه راي النبي في المنام ينصحه ويرشده .........يالله

كان صديقي يحكي لي مايشاهده علي غرف الدردشه من تسيب وغيرها من الاشياء التي تحدث

فقلت له وانا والله حزين علي بعض الشباب والبنات اللي مقضينها خااااااااالص

وقلت له ان الواحد بقي خايف يجوز ولا يخطب .......قال يعني الواحد البنات بتتحدف عليه

دا اخوكم لحد دلوقتي اترفض ولا اربع مرات سواء رفض مباشر او غير مباشر .........بس مش زعلان ليه

نلت شرف المحاوله ............ههههههههه.........بس والله الواحد حاسس ان ربنا هايكرموا في الاخر بواحده تدخله الجنه..يااااااااارب

نرجع لقصه صاحبي الذي راي النبي ويحكي انه .............

كانه بين السماء والارض والنبي يمسح عليه ويقول لا تكن مثل هذا الغزال المختال _وكانا اي النبي وصديقي ينظرون الي

غابه يقف فيها الاسد وينادي علي هذا الغزال والاسد غاضب وجميع الحيوانات غاضبه من هذا الغزال ولكنه معتقد ان الاسد ملك

الغابه مبسوط منه ثم افترسه الاسد_وتلا قوله تعالي في اخر سوره الكهف

بسم الله الرحمن الرحيم
(
قل هل ننبئكم بالأخسرين أعمالا

الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا"

صدق الله العظيم

ثم حكي لي انه راي النبي مره قبل ذلك

اللي ارزقنا رؤيه نبيك واحشرنا معه .........يارب العالمين


هناك ١٢ تعليقًا:

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
أغبط صديقك أخي سيف ..
ونسأل الله الصلاح في الدنيا ورفقة نبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم في الآخره ...
...
وأسأل الله أن يكتب لك الزوجه الصالحه التي تعينك في أمر دينك ودنياك...
...
في حفظ الله

أنا - الريس يقول...

اللهم أمين .
يكفي فخرا بالصديق ..
فما بالك بالمصطفي ..
وما بالك برحمة رب العزة ..
اللهم أرني نور وجهك .. فهو أفضل عندي من الفردوس .. اللهم أمين ..

اللهم ارحمنا فنحن ضعفاء اذلاء لا رب لنا الاك فاعفوا عنا واصفح انك انت العفو الكريم الرحيم .

اللهم لا تجعلنا مثل الغزال ..
واجعلنا فقراء اليك .. نشكرك نعمك ونرضي بابتلائك .. اللهم امين

تحياتي

جمعاوى يقول...

الرغض للرجالة يا حاج

(:

مشروع دكتور يقول...

بدايه ربنا يرزقك رؤيه النبى فى المنام يارب
بما يفرحك ويقر به عينك باذن الله
وتبقى رؤيه خير وارشاد وتبث فيك روح اقوى للدعوه
مين عالم يمكن فى المستقبل ربنا هيختبرك اختبار قوى.ورؤيه النبى هى اللى هتخفف عنك عذبات كتير يمكن
بالنسبه للرفض..مدام استحملت تتكرش مره معلش لما تتكرش 4 مرات.
ياعينىىىىىىىىى

مشروع دكتور يقول...

على فكره يادكتور فى تدوينك السابقه ودى
اراك تركز على الجانب السئ والشباب السيس والبنات السيس
سؤال يعنى هو مطلوب للنهضه مليون
مطلوب مئات لكن مؤمنه كويس اوى بهدفها
يبقى ياريت بلاش النظره التشاؤميه دى
وانت فى وجهه نظرك وجود ملايين كويسين
ولو صالحين بس غير مصلحين فاديتهم ايه؟
خليك ايجابى يادكتور
بكره احسن بكتيرررر اوى على الرغم من الظروف الزفت اوى اللى هتبقى موجوده
اه وربنا
الاسوء لم ياتى بعد..لكن المؤنون لقضيه موجودن.

انا مش معاهم يقول...

نهار

امين يارب

انا مش معاهم يقول...

سيدي الريس

امين يارب واياك

انا مش معاهم يقول...

جمعاوي

طبعا انت لما اترفضت قالولك عاوزين دكتور ........واهه ياعمنا الدكاتره بيترفضوا برضه

انا مش معاهم يقول...

تك كير
هههه

عاوز اقولك حاجه ان اللي رفضوني اكيد هما اللي خسرانين ..بهزر طبعا

مين عارف الخير فين

انا مش معاهم يقول...

تك كير

لا انكر انني من تدوينتين وانا اذكر الشباب السيس وغيرها لكن لا تنسي اني من اكتر الناس تفاؤلا ............والدليل تدوينتي السابقه (قوم عاد وسمنود) وانا بالطبع عندما اذكر انتقادا لا اريد ان اقول اني كويس لاااااااا انا اسوأ الناس والله اعلم بي .....

دكتوره يقول الرسول تفائلوا بالخير تجدوه وانا متفائل وان شاء الله ساذكرك بان النصر سيبدأ من جيلنا ان كان في عمرنا بقيه........

واعلمي ايضا اني ماذكرت هذه السلبيات لا لكي نتجنبها وايضا الا نغتر بانفسنا وانا جيل بلا مشاكل .............

واخيرا
جزاكي خيرا علي النصيحه ووالله انها لاحب الي من كلمه الثناء

esraa muhammed يقول...

نصييييييييييييييحه
انا اعطى نصيحه
مش نصيحه طبعا
بس شعرت بروح تشاؤميه شويه
قولت اعطى حقنه تفاؤل وريديه فى السريع لا اكثر ولا اقل

انا مش معاهم يقول...

ايوا نصيحه

هوا انا كبير علي النصيحه والنقد ولا ايه